Zprostředkování zaměstnání – 1. díl

V naší kanceláři se mimo dalších oblastí zaměřujeme též na právní problematiku zprostředkování zaměstnání.

Obecné požadavky a informace

V naší kanceláři se mimo dalších oblastí zaměřujeme též na právní problematiku zprostředkování zaměstnání, a to zejména občanů 3. zemí, jako jsou např. Ukrajina či Srbsko.

V tomto úvodním článku shrnu základní informace, které se ke zprostředkování zaměstnání a samotným agenturám práce váží, požadavky na výkon tohoto licencovaného podnikání a základní problémy, se kterými se setkáváme.

Zprostředkování zaměstnání upravuje zejména zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „ZoZ“). Dle § 14 odst. 1 tohoto zákona se zprostředkováním zaměstnání rozumí

a) vyhledání zaměstnání pro fyzickou osobu, která se o práci uchází, a vyhledání zaměstnanců pro zaměstnavatele, který hledá nové pracovní síly,

b) zaměstnávání fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro uživatele (dále jen „agenturní zaměstnávání“), kterým se rozumí jiná právnická nebo fyzická osoba, která práci přiděluje a dohlíží na její provedení (dále jen „uživatel“),

c) poradenská a informační činnost v oblasti pracovních příležitostí.

V tomto článku se prioritně zaměřuji na požadavky pro agenturní zaměstnávání, vzhledem k přísnějším zákonným požadavkům ohledně této formy zprostředkování zaměstnání.

Pokud se tedy podnikatel, ať fyzická osoba, či právnická osoba (což důrazně doporučujeme s ohledem na rozdílnou úpravu odpovědnosti) rozhodne podnikat v oblasti zprostředkování zaměstnání, pak si vybírá právě z těchto tří oblastí.

Vzhledem k tomu, že jde o licencované podnikání, obdobné koncesovaným živnostem, je nutno vyřídit si příslušnou licenci u Generálního úřadu práce ČR. Pro vyhledávání zaměstnání a poradenskou činnost, tedy dle písm. a) a c) je licence společná a zpoplatněna správním poplatkem ve výši 5.000,- Kč. Licence b), tedy „agenturní zaměstnávání“ vyžaduje dle § 60 písm. b) ZoZ složení kauce ve výši 500.000,- Kč a je zpoplatněna správním poplatkem ve výši 25.000,- Kč. Stejně jako u koncesované či řemeslné živnosti je třeba mít odpovědného zástupce, který splňuje požadavky na praxi v oboru a vzdělání. U vysokoškolsky vzdělaného garanta je požadavek na praxi 2 léta, u středoškolsky vzdělaného 5 let.

Nově od roku 2017 je stanoveno, že funkci odpovědného zástupce lze vykonávat pouze v pracovním poměru s pracovní dobou sjednanou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně.

Po získání příslušné licence je nutno učinit několik kroků. Zejména je třeba zajistit pojištění záruky pro případ svého úpadku a správně nachystat veškeré dokumenty, které se příslušné licence týkají. Zejména je problematická oblast agenturního zaměstnávání, kdy velmi často nejsou smluvní dokumenty mezi agenturou a obchodním partnerem, kterému jsou dočasně zaměstnanci přiděleni správně zpracovány. V takových případech dochází k porušení zákonných požadavků zákoníku práce, např.

  • při neuvedení podmínek jednostranného prohlášení
  • při absenci informací o pracovních a mzdových podmínkách srovnatelného zaměstnance atp.

Tyto přestupky jsou nejen důvodem k uložení pokuty příslušným inspektorátem práce, vedou ale též k odebrání licence Generálním ředitelstvím úřadu práce.

Dle § 59 ZoZ jsou agentury práce povinny vést evidenci:

a) počtu volných míst, na které je požadováno zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. a),

b) jimi umísťovaných fyzických osob,

c) jejich zaměstnanců, jimž zprostředkovávají zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b).

Porušení těchto povinností je opět stiženo sankcí ve formě odejmutí licence.

V dalším díle se zaměřím na časté prohřešky spojené se zaměstnáváním cizinců, jak agenturami, tak i společnostmi bez příslušné licence a sankcemi, které jsou za to ukládány.

Mgr. Jaroslav Zeman
Autorem článku je

Mgr. Jaroslav Zeman

  • Zaměstnávání cizinců
  • Problematika agentur práce
  • Náhrada nemajetkové újmy
Věřím, že i svého právníka můžete mít rádi :)  

Přečtěte si také

Zákon o trhu s nevýkonnými úvěry

V České republice v současné době není regulováno postupování pohledávek nad rámec obecné úpravy obsažené v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Lze tedy postoupit úvěr poskytnutý úvěrovou institucí (bankou aj.) a není k tomu třeba žádné veřejnoprávní povolení nad rámec živnostenského oprávnění. Správa úvěrů doposud také nebyla v České republice nijak specificky upravena.

Změny v dohodách podrobně:  Zaměstnanci na DPP a DPČ mají nově nárok na dovolenou

Novela zákona stanoví několik změn, které se týkají dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Všechny změny vám podrobněji představíme v tomto článku.

Novinky zákoníku práce srozumitelně: jak to bude s dohodáři?

Čerstvě schválená novela zákoníku práce budí vášně – především mezi zaměstnavateli. Výrazně totiž posiluje pozici „dohodářů“ v pracovněprávním vztahu. Od roku 2024 budou mít například právo na dovolenou. Většina dalších přijatých změn ale nabyla účinnosti už 1. října 2023. Projděte si shrnutí novinek.

Nový zákon o pobytu cizinců: Co můžete očekávat?

Česká republika je na cestě k významné právní reformě, která má za cíl modernizovat a zefektivnit proces pro cizince, kteří se chtějí usadit v zemi. Nový zákon, který nabyde účinnosti v roce 2026, přináší čtyři klíčové změny.