Zprostředkování zaměstnání – 1. díl

V naší kanceláři se mimo dalších oblastí zaměřujeme též na právní problematiku zprostředkování zaměstnání.

Obecné požadavky a informace

V naší kanceláři se mimo dalších oblastí zaměřujeme též na právní problematiku zprostředkování zaměstnání, a to zejména občanů 3. zemí, jako jsou např. Ukrajina či Srbsko.

V tomto úvodním článku shrnu základní informace, které se ke zprostředkování zaměstnání a samotným agenturám práce váží, požadavky na výkon tohoto licencovaného podnikání a základní problémy, se kterými se setkáváme.

Zprostředkování zaměstnání upravuje zejména zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „ZoZ“). Dle § 14 odst. 1 tohoto zákona se zprostředkováním zaměstnání rozumí

a) vyhledání zaměstnání pro fyzickou osobu, která se o práci uchází, a vyhledání zaměstnanců pro zaměstnavatele, který hledá nové pracovní síly,

b) zaměstnávání fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro uživatele (dále jen „agenturní zaměstnávání“), kterým se rozumí jiná právnická nebo fyzická osoba, která práci přiděluje a dohlíží na její provedení (dále jen „uživatel“),

c) poradenská a informační činnost v oblasti pracovních příležitostí.

V tomto článku se prioritně zaměřuji na požadavky pro agenturní zaměstnávání, vzhledem k přísnějším zákonným požadavkům ohledně této formy zprostředkování zaměstnání.

Pokud se tedy podnikatel, ať fyzická osoba, či právnická osoba (což důrazně doporučujeme s ohledem na rozdílnou úpravu odpovědnosti) rozhodne podnikat v oblasti zprostředkování zaměstnání, pak si vybírá právě z těchto tří oblastí.

Vzhledem k tomu, že jde o licencované podnikání, obdobné koncesovaným živnostem, je nutno vyřídit si příslušnou licenci u Generálního úřadu práce ČR. Pro vyhledávání zaměstnání a poradenskou činnost, tedy dle písm. a) a c) je licence společná a zpoplatněna správním poplatkem ve výši 5.000,- Kč. Licence b), tedy „agenturní zaměstnávání“ vyžaduje dle § 60 písm. b) ZoZ složení kauce ve výši 500.000,- Kč a je zpoplatněna správním poplatkem ve výši 25.000,- Kč. Stejně jako u koncesované či řemeslné živnosti je třeba mít odpovědného zástupce, který splňuje požadavky na praxi v oboru a vzdělání. U vysokoškolsky vzdělaného garanta je požadavek na praxi 2 léta, u středoškolsky vzdělaného 5 let.

Nově od roku 2017 je stanoveno, že funkci odpovědného zástupce lze vykonávat pouze v pracovním poměru s pracovní dobou sjednanou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně.

Po získání příslušné licence je nutno učinit několik kroků. Zejména je třeba zajistit pojištění záruky pro případ svého úpadku a správně nachystat veškeré dokumenty, které se příslušné licence týkají. Zejména je problematická oblast agenturního zaměstnávání, kdy velmi často nejsou smluvní dokumenty mezi agenturou a obchodním partnerem, kterému jsou dočasně zaměstnanci přiděleni správně zpracovány. V takových případech dochází k porušení zákonných požadavků zákoníku práce, např.

  • při neuvedení podmínek jednostranného prohlášení
  • při absenci informací o pracovních a mzdových podmínkách srovnatelného zaměstnance atp.

Tyto přestupky jsou nejen důvodem k uložení pokuty příslušným inspektorátem práce, vedou ale též k odebrání licence Generálním ředitelstvím úřadu práce.

Dle § 59 ZoZ jsou agentury práce povinny vést evidenci:

a) počtu volných míst, na které je požadováno zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. a),

b) jimi umísťovaných fyzických osob,

c) jejich zaměstnanců, jimž zprostředkovávají zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b).

Porušení těchto povinností je opět stiženo sankcí ve formě odejmutí licence.

V dalším díle se zaměřím na časté prohřešky spojené se zaměstnáváním cizinců, jak agenturami, tak i společnostmi bez příslušné licence a sankcemi, které jsou za to ukládány.

Mgr. Jaroslav Zeman
Autorem článku je

Mgr. Jaroslav Zeman

  • Zaměstnávání cizinců
  • Problematika agentur práce
  • Náhrada nemajetkové újmy
Věřím, že i svého právníka můžete mít rádi :)  

Přečtěte si také

Vliv vazby na pracovní poměr, aneb jak se s touto překážkou v práci vypořádat

Běžně mohou nastat případy, kdy je vzat do vazby člověk, který je zaměstnaný. Otázky tak mohou vyvstat v souvislosti s právním vypořádáním této nastalé situace. Jaké má možnosti zaměstnavatel? A jaké má naopak povinnosti zaměstnanec? Na tyto otázky se Vám pokusíme stručně odpovědět v tomto článku.

Chráněný účet jako nový institut na ochranu dlužníků

Cílem tohoto článku je seznámit veřejnost s novým institutem tzv. „chráněného účtu“, který má pomoct dlužníkům (povinným) v exekucích, a to k ochraně jejich nezabavitelného minima, na které má každý dlužník ze zákona nárok.

Jaké největší změny přináší nový stavební zákon?

Ke konci července 2021 vstoupil v platnost nový stavební zákon, který ve sbírce zákonů můžeme najít pod číslem 283/2021. Zákon nabývá na účinnosti postupně, protože bude docházet k velkým systémovým změnám, například ke vzniku nových úřadů. Zákon bude účinný až 1. července 2023, nicméně některé pasáže jsou účinné již nyní. A k jakým největším změnám tedy s novým stavebním zákonem dojde?

Lze považovat nenastoupení do práce po skončení rodičovské dovolené za jeden z důvodů pro rozvázání pracovního poměru?

V životě nastávají situace, kdy zaměstnankyně oznámí zaměstnavateli, že je těhotná. Tyto situace pak mají dopad na sjednaný pracovněprávní vztah, neb do něj zasahují, (pozn. zaměstnavatel ve smyslu ust. § 316 odst. 4 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v aktuálním znění, obecně nesmí tuto informaci od zaměstnankyně nikterak vyžadovat). Jaká práva a povinnosti mají tyto smluvní strany pracovněprávního vztahu ve vztahu mateřské/rodičovské dovolené? Je zaměstnankyně povinna nastoupit do práce po třech letech trvání rodičovské dovolené? A co když chce tato zaměstnankyně nastoupit do práce naopak dříve? Na tyto otázky se pokusím stručně odpovědět v tomto článku.